Dat de markt voor eHealth beloftevol is, staat als een paal boven water. En dat komt volgens Mark van der Pluym, General Manager Tunstall, niet alleen door de vergrijzing. “De applicaties worden steeds beter, de oplossingen integraler.”
De eerste eHealth-applicaties zou je ‘eendimensionale verbeteringen’ kunnen noemen: een doosje met een aardige functie, maar zeker geen geïntegreerde oplossingen. “Maar we leren snel”, aldus Mark van der Pluym, General Manager van Tunstall. “Ook wij zelf. Het kastje van toen is tegenwoordig slechts een schakel in een totaaloplossing.”
Grote behoefte aan oplossingen
Tunstall maakt (onder meer) alarmeringssystemen, waardoor mensen langer zelfstandig kunnen blijven wonen in hun vertrouwde omgeving, met een hoog veiligheidsgevoel. De systemen zijn niet louter het product van het lab en de tekentafel, aldus Van der Pluym. “Goede oplossingen bouw je samen met andere partijen zoals zorginstellingen, patiëntenverenigingen maar ook individuele cliënten. De behoefte aan goede, veilige oplossingen is groot omdat de bevolking snel vergrijst en er simpelweg te weinig mensen in de zorgsector werken om aan al die mensen zorg te kunnen bieden op de manier waarop we dat nu doen. En als er wél zoveel mensen in de zorg zouden werken, zou die zorg onbetaalbaar zijn. Kortom, we moeten het anders doen. Slimmer, efficiënter, veiliger en goedkoper. En technologie biedt daartoe veel mogelijkheden.”
Sensoren
Een aardig voorbeeld uit zijn eigen portfolio is volgens Van der Pluym een Smart Hub. “Deze applicatie zorgt voor nog meer comfort. Sensoren merken het als iemand ’s nachts in huis is gevallen, nog voordat de persoon zelf alarm kan slaan. Om te voorkomen dat hij onderkoeld raakt, verhoogt het systeem de ruimtetemperatuur tot 21 graden. De apparatuur verstuurt ook een melding naar een meldkamer, zodat iemand polshoogte komt nemen, en doet het licht aan. Zo voorkomen we dat iemand te lang moet wachten op hulp.”
Afwijkingen in gedrag waarnemen
Big data en the internet of things kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan betere zorg, denkt Van der Pluym. “Met sensoren kun je bijvoorbeeld in de gaten houden wat iemands dag- en nachtritme is, hoeveel hij eet en hoe vaak hij de woning verlaat. Verandert dat patroon, dan kan dat betekenen dat de cliënt behoefte heeft aan meer ondersteuning. Je zou dan bijvoorbeeld extra mantelzorg kunnen inschakelen. Kortom: met behulp van techniek stem je het zorgaanbod af op de behoefte van de cliënt. Preventief en op maat. Met name chronisch zieken zoals mensen met COPD, diabetes of hartfalen hebben volgens de Tunstall-manager baat bij dergelijke oplossingen. “Denk aan sensoren die niet alleen de vitale functies bewaken, maar ook hoe iemand zich voelt.”
Nieuw bedrijfsmodel
Zorginstellingen concentreren zich steeds vaker op de primaire taak: het zorgproces. Overige taken worden meer en meer uitbesteed. “In het verleden investeerden veel zorginstellingen in infrastructuur én service. Dat verandert. Zorginstellingen zien in dat dat hun core business niet is. Daarom gaan ze steeds vaker in zee met partners die een compleet dienstenpakket leveren, dus zowel de techniek als de opvolging. Ze gaan met deze leveranciers langdurige partnerships aan; iets wat alleen kan als beide partijen elkaar volledig vertrouwen. Deze ontwikkeling dwong veel bedrijven hun bedrijfsmodel te herzien. Ons ook. We krijgen tegenwoordig rechtstreeks te maken met onze eindgebruiker, bijvoorbeeld een meneer van tachtig die belt met de vraag hoe zijn zorgtoestel werkt. Dat kan overigens heel leerzaam zijn.”
Verregaande integratie
Veel zorginstellingen hebben positieve ervaringen opgedaan met het outsourcen van specifieke services. “Die integratie gaat steeds verder. Bij sommige instellingen verzorgen wij inmiddels ook de facturatie voor de alarmering. De zorginstelling is daardoor verlost van technische vragen van klanten, het technische beheer van de applicatie, de administratie én het incassorisico. Bovendien heeft de zorginstelling dan minder formatie nodig voor de facilitaire dienst en de ICT-afdeling. Soms nemen wij dan boventallig technisch personeel over van de zorginstelling. Die mensen behouden dan gewoon hun baan.”
Krijgen cliënten vervolgens ook een factuur van Tunstall? Van der Pluym: “Nee, dat hoeft niet. Onder ons white label model werken wij naar de cliënt toe nog altijd uit naam van de zorginstelling. Alleen op het kastje staat Tunstall…”