Bij deze sessie was er één gespreksleider en drie ziekenhuismedewerkers uit verschillende ziekenhuizen. Deze sprekers hadden een aantal doelstellingen. Zo stond de gespreksleider voor het standpunt dat praktijkervaring meegenomen moest worden voor het implementeren van software in het ziekenhuis. De sprekers stonden voor het ontwikkelen van ‘nieuwerwetse’ zorg, het tussendoor coachen tijdens behandeltrajecten niet alleen wanneer de patiënt op het spreekuur kwam. Dit wilde ze doen door middel van een digitale gereedschapskist. Daarnaast vond een van de sprekers de patiëntenparticipatie belangrijk en het digitale patiëntenportaal waardoor patiënten en artsen met elkaar konden appen. De derde spreker vond dat de processen meer gedigitaliseerd moesten worden.
Maar waarom moet alles nu digitaal?
Vroeger was het motto ‘niet omdat het moet, maar omdat het kan’. Nu moet alles digitaal omdat patiënten het willen en daarnaast verwachten patiënten dit ook. Daarnaast is het digitaliseren effectiever voor de behandeling. Het levert voor patiënten tijdswinst op omdat ze nu minder lang en minder vaak in het ziekenhuis moeten zijn. Daarnaast levert het tijd op in het consult omdat de patiënt al op de hoogte kan zijn van sommige informatie of vragen via een e-consult stelt. Hierdoor gaat de zorgkwaliteit omhoog en het levert tijdswinst op en het is effectiever.
De toekomst
Patiënten kunnen bijvoorbeeld feedback geven op hun patiëntendossier als hier onjuistheden in staan. Daarnaast kunnen patiënten ervaren dat artsen iets met hun vragen doen (dit zien ze terug in het dossier). Iedere burger moet zijn eigen zorgportaal krijgen waar alleen hun gegevens van alle zorgverleners in staan. E-consult scheelt afspraken op locatie en levert dus tijdswinst voor beide partijen op.
Dromen
Dat er in de toekomst de mogelijkheid is om met de patiënt te beeldbellen. Patiënten die in het ziekenhuis komen, zich aanmelden via een app. Deze geeft de wachttijd terug en kan bij te lange wachttijd bijvoorbeeld een QR code tonen waarmee de patiënt een gratis kopje koffie kan halen. Hiermee wordt door de patiënt gastvrijheid ervaren. Een andere droom is dat alle diensten hetzelfde gebruikt worden en door iedereen worden gebruikt, zodat het voor de patiënt ook overzichtelijk blijft.
Een mooie afsluiter
We gaan digitaal niet omdat het kan, maar omdat het moet.
Vincie Vossenaar – Student
[alert_box title=”Mobile Healthcare 2018″ button_text=”Houd me op de hoogte” button_link=”http://www.mobilehealthcare.nl/houd-me-op-de-hoogte/” icon=”e608″]Volgend jaar wordt Mobile Healthcare georganiseerd op 8 november 2018! Wilt u Mobile Healthcare 2018 niet missen en als eerste op de hoogte zijn van programma updates? Laat dan uw gegevens achter![/alert_box]