Digitale zorgtransformatie – kansen voor de toekomst

Een vrouwelijke zorgprofessional in een witte doktersjas met een stethoscoop om haar nek werkt op een tablet, wat symboliseert hoe digitalisering geïntegreerd wordt in het zorgproces. De glimlachende arts straalt vertrouwen uit en toont hoe digitale technologie een natuurlijk onderdeel van haar dagelijkse werk is. Deze afbeelding ondersteunt de boodschap van het blog dat digitalisering niet naast bestaande zorgprocessen moet worden geplaatst, maar juist moet leiden tot een herinrichting van het zorgproces. Samenwerking met netwerkpartners en de betrokkenheid van patiënten bij deze transformatie zijn daarbij essentieel.

In de zorgsector moeten we met minder mensen meer bereiken. De digitale transformatie is in volle gang. Zo zijn alle ziekenhuizen bezig met het implementeren van innovaties en gebruiken ze hierbij vrijwel altijd digitale toepassingen. Maar welke toepassingen leiden nu écht tot werkdrukvermindering?

M&I/Partners heeft het onderzoek ‘Werkdruk op de poli verlagen met digitalisering‘ verricht bij 26 ziekenhuizen. In dit blog delen we enkele inzichten.

Werkdruk verlagen? Hoogste verwachting van telemonitoring en zelf afspraken plannen

Innovaties zoals telemonitoring en het zelf plannen van afspraken bieden veel kansen om de werkdruk te verlagen en de eigen regie van de patiënt te versterken. Het succes van deze toepassingen hangt echter af van zorgvuldige implementatie en een strategische aanpak.

Telemonitoring: betere zorg op het juiste moment

Zorgprofessionals zien telemonitoring als een van de meest veelbelovende technologieën. Het stelt zorgverleners in staat om de gezondheid van patiënten op afstand te monitoren en in te grijpen wanneer nodig. Dit vermindert onnodige ziekenhuisbezoeken en geeft patiënten meer inzicht in hun gezondheid.

Voor succes is het essentieel om zorgprocessen anders in te richten. Longarts Anneke van Veen van het CWZ legt uit dat telemonitoring meer tjid oplevert voor patiënten die dat het meest nodig hebben.

Zelf afspraken plannen: meer controle voor de patiënt

De mogelijkheid voor patiënten om zelf afspraken te plannen biedt ook voordelen. Het geeft patiënten meer controle over hun zorgproces en kan de werkdruk in ziekenhuizen verlagen. Een succesvolle implementatie vraagt echter om duidelijke werkprocessen en uniforme afspraken. Dit voorkomt dat patiënten alsnog telefonisch contact opnemen bij problemen.

Echte impact maken op lange termijn… gaat niet vanzelf

Zorglogistieke toepassingen verlagen de werkdruk meer dan zorginhoudelijke toepassingen:

  • Zorglogistieke toepassingen zijn bedoeld om de patiënt zo efficiënt mogelijk te informeren of op de juiste plek te krijgen. Voorbeelden zijn een digitale afspraakbevestiging, de mogelijkheid om online afspraken te maken, aanmeldzuilen of een aanmeldapp. De implementatie van zorglogistieke toepassingen lijkt vaak succesvol: er is een hoge implementatiegraad en meer verlaging van de werkdruk op de polikliniek.
  • Zorginhoudelijk toepassingen zijn digitale toepassingen die direct ingezet worden in het zorgproces en impact hebben op het werk van de zorgprofessional. Denk hierbij aan telemonitoring of een digitaal multidisciplinair overleg (MDO). Deze toepassingen betreffen dus een ander type verandering: niet alleen beter (optimalisatie), maar ook echt anders.

Het is dus een logische conclusie dat zorglogistieke toepassingen makkelijker te implementeren en daardoor sneller succesvol zijn. Zorginhoudelijke toepassingen vragen om een echte transformatie van het zorgproces en zijn daarom moeilijker te implementeren en op te schalen. Op de langere termijn is het goed implementeren van zorginhoudelijke toepassingen echter essentieel om de zorgvraag aan te kunnen. Echte impact maken met digitalisering gaat dus niet vanzelf.

Enkele tips bij het goed implementeren van digitale zorg

  • Borg de toepassing van digitalisering in het zorgproces. Zet de digitalisering niet naast het bestaande proces, maar pas het proces daadwerkelijk aan. Benoem een proceseigenaar (vanuit de zorg) die verantwoordelijk is.
  • Werk samen met netwerkpartners. Sommige problemen kun je beter samen oplossen. Een andere inrichting van zorgprocessen heeft in veel gevallen invloed op de instroom of uitstroom uit het ziekenhuis en daarmee op de netwerkpartner. Betrek deze daarom vroegtijdig. Samen kun je soms tot nog heel andere oplossingen komen.
  • Betrek de patiënt. Doe dit vroegtijdig, dus niet pas in de laatste fase van de implementatie.

Hoe maak je digitale transformatie tot een succes?

Goede digitale zorg vraagt meer dan technologie. Een grote succesfactor volgens de onderzoekers is digitaal leiderschap. De essentie van zo’n leider is niet de uitgebreide technische kennis of de visionaire ideeën. Het belangrijkste is dat de digitaal leider sturing geeft aan de verandering en weet wat ervoor nodig is. Dit vraagt om andere kennis en vaardigheden dan waar de rol als zorgverlener om vraagt.

Ook de inzet van een sterke digitale strategie is onmisbaar. Werk een digitale strategie uit die nadrukkelijk niet alleen de stip op de horizon beschrijft, maar vooral de weg daarnaar toe (routekaart). Zorg voor gezamenlijke besluitvorming door zorg, bedrijfsvoering en ICT in de vorm van een iRaad/ICTcommissie die beredeneert vanuit het belang van het gehele ziekenhuis. Duurzame financiering en voldoende ICT-capaciteit zijn ook essentieel voor de digitale transformatie.

Tip: lees het complete onderzoek ‘Werkdruk op de poli verlagen met digitalisering‘ nog eens na


Meer weten over digitale zorgtransformatie?

Tijdens het Mobile Healthcare Festival op 6 november 2024 gaan onderzoeker Saskia Meijer samen met Chrissy van der Wal van M&I/Partners tijdens de praktijksessie ‘Digitale zorgtransformatie? Meer handen en voeten graag!’ dieper in op hoe je de volgende stappen zet. Zij geven hierbij ook voorbeelden uit de praktijk.

Bekijk deze praktijksessie in het programma (thema: hybride zorg)

Mobile Healthcare website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024